بحران معرفت شناختی؛ روایت دراماتیک و فلسفه‌ی علم

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
زندگینامه فکری مک اینتایر، خود نشانگر بحران‌های معرفت‌شناختی مهمی است که از سر گذرانده است. او که در زمان دانشجویی و سال‌هایی پس از آن به مارکسیسم گرایش داشت، در دهة پنجم زندگی به مذهب کاتولیک روی آورد و از آن پس، اندیشه‌ورزی‌هایش از منظر نوارسطویی- اکویناسی شکل گرفت. مک اینتایر را باید از برجسته‌ترین اندیشمندان منتقد فلسفة اخلاق متجدد و نهضت روشنگری دانست. با این همه، برخلاف آنچه گاه گفته می‌شود، بازگشت او به سنت، همراه با تجدیدنظرهای مهمی است که از تجربة تجددخواهی غرب نشأت گرفته است.

کتاب «بحران‌ معرفت‌شناختی؛ روایت دراماتیک و فلسفه‌ی علم»، نوشته‌ی السدیر مک اینتایر، ترجمه‌ی سیدعلیرضا بهشتی است که در قطع رقعی و ۸۰ صفحه، با قیمت ۷۰۰۰ تومان در اردیبهشت‌ماه ۹۵ توسط انتشارات ناهید به بازار عرضه شده است.

 

مترجم در مقدمه‌ی این کتاب با عنوان «راهی برای شناخت زمان» می‌گوید:

سال‌ها پیش که در حال تحقیق، خواندن و یادداشت‌برداری برای تکمیل پایان نامه دکتری بودم، به ویژه برای فهم بهتر اندیشه السدیر مک اینتایر که فصلی از کارم به بررسی دیدگاه‌های او درباره تنوع و تعدد فرهنگی اختصاص داشت، به مقاله منتشر شده‌ای از این فیلسوف نامدار و تأثیرگذار معاصر برخوردم که عنوان جذابش وادارم ساخت بی‌درنگ بخوانمش. پس از خواجلد بحرانندن آن، به کاربرد نظریه‌اش درباره روایت و بحران معرفت‌شناختی اندیشیدم و احساس کردم ابزار تحلیلی به دست آورده‌ام که با استفاده از آن، فهمی منسجم‌تر و استدلالی عمیق‌تر از تاریخ تحولات فکری معاصر ایران برایم ممکن شده است. حال می‌توانستم ریشه‌های رویکردهای فکری مصلحان کشورم و تحولات پیاپی تاریخ فکری معاصر را بهتر بفهمم: از مشروطه‌خواهی به نوین‌گرایی متضمن ایده مستبد خیرخواه در آغازین سال‌های سده کنونی؛ از وطن‌خواهی باستان‌گرایانه به مارکسیسم در فضای پس از شهریور ۱۳۲۰؛ از مارکسیسم کلاسیک به ملی‌گرایی دموکراتیک در جریان نهضت ملی شدن نفت؛ از ملی‌گرایی به اسلام‌گرایی منتهی به قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲؛ از اسلام‌گرایی سنتی به نواندیشی دینی در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰؛ از انقلاب اسلامی به تفکر اصلاح­ طلبانه خرداد ۱۳۷۶، و تحولات عمیق و گسترده فکری دیگری که جامعه ایرانی از آن پس به خود دیده است. به یاد دارم که وقتی در سال ۱۳۷۸ برای شرکت در همایش «الهیات و معارف اسلامی» که به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌شد دعوت شدم، مقاله‌ای با عنوان«علل اقبال و ادبار به معارف دینی» ارائه و سعی کردم با استفاده از نظریه مک اینتایر، دلایل گرایش جامعه ایرانی به معارف دینی در برهه‌هایی از تاریخ و نیز رویگردانی از آن در برهه‌های دیگری از تاریخ کشورم را واکاوی کنم…

[در این واکاوی] به نظرم ‌رسید خواندن متن کامل مقاله مک اینتایر، مخاطبانم را به درکی عمیق‌تر از نظریه بحران معرفت‌شناختی نائل خواهد کرد.

نظر شما چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (9)